Вплив структурування поверхонь та вигладжування ковзанням на трибологічні властивості
В. Кошеля$^{1}$, П. Балон$^{2,3}$, С. Е. Рейман$^{1}$, Б. Кілбаса$^{2}$, Р. Смущ$^{1}$, М. Бембенек$^{3}$
$^{1}$Rzeszow University of Technology, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów, Poland
$^{2}$ZPU Mirosław Pogoda, 36 Wojska Polskiego al., PL-39300 Mielec, Poland
$^{3}$AGH University of Science and Technology, 30 Adama Mickiewicza Ave., PL-30059 Krakow, Poland
Отримано: 13.01.2023; остаточний варіант - 28.02.2023. Завантажити: PDF
Вивчення процесів формування поверхонь ковзання крицевих деталів і пар тертя уможливлює вирішення цілого ряду проблем, пов’язаних із парами ковзання, таких як: зменшення опору тертя, збільшення підйомної сили, керування щілинними потоками, розсіяння тепла та підвищення довговічности пар тертя. У статті представлено результати трибологічних випробувань, які моделюють вузол ковзання на основі обраних компонентів лопатевого насоса. Випробування проводилися на триботестері Т-11 (схема тертя штифта по диску) та порівнювалися зі схемами із стандартних елементів. Зміни поверхні в тестованих вузлах тертя включали використання двох додаткових процесів механічного оброблення, а саме, вигладжування ковзанням і текстурування. Матеріялом для зразків було азотовано та термічно оброблено крицю С22Е, а матеріялом для контрзразків було обрано крицю Е295 із твердістю у 160 $HB$ (без термооброблення). Застосування додаткового оброблення у вигляді вигладжування та текстурування на поверхнях ковзання значно понизило коефіцієнт тертя (приблизно на 15%) та зменшило опір руху для досліджуваної комбінації. Трибологічні випробування проводились у двох варіянтах, а саме, з постійною швидкістю ковзання та змінним навантаженням і з постійним навантаженням та змінною швидкістю ковзання близько 50%. Результати досліджень, наведені в даній роботі, можуть бути використані, зокрема для застосування під час виготовлення деталів інжекторних насосів.
Ключові слова: криця, поверхневе структурування, ковзне вигладжування, текстурування, мастильні кишені, трибологічні властивості.
URL: https://mfint.imp.kiev.ua/ua/abstract/v45/i03/0403.html
PACS: 46.55.+d, 62.20.Qp, 62.40.+i, 81.40.Lm, 81.40.Pq