Еволюція структури та властивостей диференційовано загартованих рейок в процесі тривалої експлуатації
В. Є. Громов$^{1}$, А. О. Юр’єв$^{1}$, Ю. Ф. Іванов$^{2,3}$, С. В. Коновалов$^{4}$, О. О. Перегудов$^{5}$
$^{1}$Сибірський державний індустріальний університет, вул. Кірова, 42, 654007 Новокузнецьк, РФ
$^{2}$Інститут сильноточної електроніки СВ РАН, просп. Академічний, 2/3, 634055, Томськ, РФ
$^{3}$Національний дослідницький Томський державний університет, просп. Леніна, 36, 634050, Томськ, РФ
$^{4}$Самарський національный дослідницький університет імені академіка С. П. Корольова, Московське шоссе, 34, Самара, РФ
$^{5}$Омський державний технічний університет, просп. Миру, 11, корп. 8, 644050 Омськ, Росія
Отримано: 30.08.2017. Завантажити: PDF
З використанням метод сучасного фізичного матеріялознавства виявлено закономірності формування та проведено порівняльну аналізу структури, фазового складу, дефектної субструктури та властивостей, що формуються на віддалі у 0, 2, 10 мм від поверхні катання по центральній осі і по галтелі в голівці 100-метрових диференційовано загартованих рейок після пропускання тоннажу у 691,8 млн. тон брутто. Структуру криці рейок в початковому стані представлено зернами перліту пластинчастої морфології, зернами структурно-вільного фериту (зернами фериту, що не містять в об’ємі частинок карбідної фази) і зернами фериту, в об’ємі котрих спостерігаються частинки цементиту (далі по тексту — зерна ферито-карбідної суміші) переважно у вигляді коротких платівок і частинок ґлобулярної форми. Тривала експлуатація супроводжується формуванням ґрадієнтної субструктури, що виражається в закономірній зміні скалярної і надлишкової густин дислокацій, амплітуди кривини–кручення кристалічної ґратниці криці, ступеня деформаційного перетворення структури пластинчастого перліту. Показано, що руйнування платівок цементиту колоній перліту перебігає переважно за двома механізмами — шляхом розрізання ковзними дислокаціями та в результаті відходу атомів Карбону з кристалічної ґратниці цементиту на дислокації. Якщо в початковому стані атоми Карбону в основному зосереджені у частинках цементиту, то після тривалої експлуатації рейок, крім частинок цементиту, вони знаходяться на дефектах кристалічної структури криці (дислокаціях, межах зерен і субзерен). Виявлено багаточинниковий характер зміцнення криці, який визначається сукупністю структурних складових металу рейок. Визначено кількісні показники фізичних механізмів зміцнення. Показано, що, незалежно від аналізованого об’єму матеріялу (галтель або поверхня катання) і віддалі до робочої поверхні, основний внесок у зміцнення металу рейкової криці вносить дислокаційна субструктура, яка формується в процесі експлуатації рейок.
Ключові слова: структура, фазовий склад, дефектна субструктура, перерозподіл Карбону, механізми зміцнення, рейки, експлуатація.
URL: http://mfint.imp.kiev.ua/ua/abstract/v39/i12/1599.html
PACS: 61.72.Lk, 62.20.M-, 62.20.Qp, 81.40.Ef, 81.40.Np, 81.40.Pq, 83.50.Uv