Структурно-фазовий стан і зношування покриття Ni–Cr–B–Si–С на сталі 45 за умов тертя із зсувною компонентою навантаження
Б. М. Мордюк$^{1}$, О. О. Мікосянчик$^{2}$, Р. Г. Мнацаканов$^{2}$
$^{1}$Інститут металофізики ім. Г. В. Курдюмова НАН України, бульв. Академіка Вернадського, 36, 03142 Київ, Україна
$^{2}$Національний авіаційний університет, просп. Космонавта Комарова, 1, 03058 Київ, Україна
Отримано: 16.09.2019; остаточний варіант - 16.10.2019. Завантажити: PDF
Експериментально досліджені структурно-фазові зміни та зношування газополуменевого покриття системи Ni–Cr–B–Si–С на сталі 45 за умов його інтенсивної деформації тертям із зсувною компонентою навантаження в середовищі трансмісійної оливи. За допомогою оптичної мікроскопії, растрової електронної мікроскопії, рентґеноспектрального та рентґенівського структурно-фазового аналізу досліджені морфологія, мікроструктура, фазовий та хімічний склад покриття Ni–Cr–B–Si–С до і після трибологічних випробувань. Встановлено, що за умов прикладання нормальних (250 МПа) та зсувних $P_{\textrm{SH}}$ = 30–50 МПа (20%) напружень в зоні контакту покриття Ni–Cr–B–Si–С демонструє вдвічі вищу зносостійкість у порівнянні із матеріалом основи (сталь 45). Основними факторами підвищення зносостійкості та зниження роботи тертя покриття Ni–Cr–B–Si–С є наявність у наноструктурованому матричному твердому розчині на основі Ni рівномірно розподілених дисперсних частинок боридів Ni і Cr, карбідів Cr, а також силіцидів Ni. Підвищення триботехнічних характеристик фрикційно-зміцненого шару покриття Ni–Cr–B–Si–С також обумовлене його насиченням елементами середовища та мастила (Карбон, Фосфор).
Ключові слова: тверде захисне покриття, мікроструктура, карбіди, бориди, мікротвердість, опір зношуванню, сталь 45.
URL: http://mfint.imp.kiev.ua/ua/abstract/v42/i02/0175.html
PACS: 61.72.Dd, 62.20.Qp, 68.35.-p, 81.15.Rs, 81.40.Pq, 81.65.Lp